Yaoundé - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Marlies Rotshuizen - WaarBenJij.nu Yaoundé - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Marlies Rotshuizen - WaarBenJij.nu

Yaoundé

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Marlies

04 Mei 2009 | Kameroen, Kumba

Hallo allemaal,

Van woensdag tot vrijdag ben ik in Yaoundé geweest om Koninginnendag te vieren. Woensdagochtend stond ik al om half acht in het buspark van Kumba om de eerste bus naar Yaoundé te nemen. Helaas vertrok de bus pas bijna half elf, dus de eerste uren van de dag heb ik niets anders gedaan dan wachten tot de bus vol was. Uiteindelijk heb ik in de bus zelf ook niet veel anders gedaan dan wachten tot we in Yaoundé aan zouden komen, maar tijdens de reis had ik wel een geweldig uitzicht! Zeven uur in een warme volle bus zitten zonder naar de wc te kunnen raadt ik niemand aan, maar deze reis was het waard! We reden over een asfaltweg door de bossen, en hier en daar verschenen kleine, meestal houten, huisjes tussen de bomen. Vrouwen met baby’s op hun rug gebonden bewerkte kleine stukjes land, terwijl peuters in een t-shirtje om hen heen drentelden. Schoolkinderen in uniformen liepen langs de weg en af en toe reden we door de dorpen waar ze waarschijnlijk naar op weg waren. In elk dorpje groter dan een paar huisjes tegen een berghelling, stonden wel kraampjes met fruit, groente en andere levensmiddelen. En zodra we ergens even stopte om mensen erin of eruit te laten, kwam de plaatselijke bevolking (meestal kinderen) aanrennen om de busreizigers water, fruit of snoep aan te bieden wat zij vaak in manden op hun hoofd droegen.
De natuur hier is echt geweldig. Ik was nog niet buiten Kumba geweest, en toen ik hiernaartoe kwam was het zo donker dat ik niet echt wat gezien heb. Deze reis gelukkig wel. Over het glooiende landschap strekken zich eindeloze bossen uit met allerlei verschillende bomen, struiken en stukjes grasland. Af en toe reden we langs wat hogere bergen en dat zorgde soms voor geweldig uitzicht als we van een helling naar beneden reden. Ondanks de lange zit heb ik genoten!

Van Yaoundé zelf heb ik ook genoten! Ook al ben ik er maar kort geweest, ik heb het erg naar mijn zin gehad. Het klimaat in de stad is aangenamer dan in Kumba: minder warm, meer wind en niet de zweterige hitte waardoor al het stof aan je lijf blijft kleven. Ook zijn er supermarkten waar je dingen kan krijgen die in de plaatselijke supermarkt van Kumba onbekend zijn: verschillende soorten kaas bijvoorbeeld en andere, meer westerse etenswaar. De stad ligt in het Franstalige gedeelte van het land, en veel heerlijke Franse etenswaar is in Yaoundé dan ook wel te koop en in Kumba niet. Stokbroden bijvoorbeeld, maar ook croissants en pain au chocolat en koffie! Vis is ook veel goedkoper dan hier en is te koop in kraampjes die je overal door de stad vindt, echt heerlijk. Dus ik heb twee dagen heerlijk gegeten.
Het feest voor Koninginnendag wat de ambassade georganiseerd had, werd gegeven in een super luxe hotel aan de rand van de stad. Sigal en ik zullen twee van de weinige gasten zijn geweest die in een taxi arriveerden. We hadden de dress crode ‘formeel’ zo goed mogelijk opgevolgd, maar er waren zeker mensen die nog deftiger gekleed waren dan wij. We hebben een paar Nederlandse mensen in Kameroen ontmoet, sommigen die hier werkten of voor stage waren, maar ook een stel wat in week in Kameroen was om sollicitatiegesprekken te doen. Het was lekker om haring en kaas te eten en Nederlands te kunnen praten, en na het feest zijn we nog ergens wat gaan drinken met wat mensen die we daar hadden ontmoet. Al met al was het een gezellige avond, maar ik verkies voor volgend jaar toch de Koninginnendag in Utrecht ;)
De reis terug hadden Sigal en ik geen rechtstreekse bus omdat het Labour day was en dat is een vrije dag. Uiteindelijk hadden we een bus naar Douala, in Douala hebben we een taxi genomen naar de bus naar Kumba. Die laatste was eigenlijk meer een minibusje waar toch nog 20 mensen in gepropt konden worden. Ik had die overvolle busjes wel vaker zien rijden en dan hoopte ik nooit in één ervan terecht te komen, maar achteraf gezien viel het reuze mee gelukkig! S’avonds zijn we nog met de hele groep uit geweest om labour day te vieren en daar heb ik ook een paar foto’s van op de site gezet. Ik heb er nog meer, maar die zijn jullie later wel!

Het weekend was verder vrij rustig. Matt ging zaterdagavond naar huis, helaas want hij was leuk gezelschap. Komende donderdag komt er een nieuwe stagiair van Amerika. Niet voor het prisoners project, maar toch. Alle mensen met wie ik nu werk gaan waarschijnlijk weg voor ik ga (behalve Justine maar zij is natuurlijk mijn baas ;) dus ik vind het wel leuk om een collega te hebben die hier over twee maanden ook nog is.
Zondagochtend zijn Justine, Sigal en ik met de buren mee geweest naar de gospel kerk. Geloof is in deze regio erg belangrijk, en op zondagochtend zit dan ook heel Kumba in de kerk. De buren wilden ons heel graag een keer meenemen naar hun kerk, dus gisteren zijn we mee geweest en dat was eens maar nooit meer!!! De dienst duurde vier uur en al die tijd hebben we niets kunnen eten of drinken dus ik kwam rond één uur helemaal slap en wankel naar buiten. Het eerste uur was wel interessant omdat er veel gezongen en gedanst werd, maar de laatste uren was vooral preken (lees: schreeuwen!) dat de mensen niet gelovig genoeg zijn en niet goed genoeg leven. Ik ergerde me eraan dat die mensen werd vertelt vooral veel geld te geven aan de kerk en dat de toon zo bestraffend en negatief was! Maar goed, het was interessant om een keer mee te maken en nu weten we ook waar we het over hebben tijdens al die discussies over geloof die er tijdens elk gesprek met de buren lijken te ontstaan!

Ik ben hier pas twee weken, maar door alle nieuwe indrukken die ik heb opgedaan voelt het alsof ik hier al twee maanden ben. Ik mis jullie dus af en toe ook bestwel hoor!

Heel veel liefs,
Lies

  • 04 Mei 2009 - 11:53

    Elz:

    Hey Lies!
    Die busrit klinkt erg mooi (ondanks het missende toilet). En Utrecht was vrij rustig dit jaar met koninginnedag. We hebben sowieso een nare Koninginnedag gehad, misschien heb je dat wel gelezen op nu.nl ofzo. Dus je hebt hier in NL niks gemist aan feest!
    Kusje van je zusje <3

  • 04 Mei 2009 - 20:21

    Mam:

    hoi lieverd, wat een bijzondere reis in zo'n bus! geen last van wagenziekte?
    We genieten van je foto's, heb je er nog meer?
    Lieve groeten en kussen ook van papa

  • 05 Mei 2009 - 11:42

    Anoek:

    7 uur niet plassen..dat is niet fijn :) Wel heeel leuk dat je toch wat aan koniginnedag heb kunnen vieren al is het natuurlijk geen utrechtgekte. Ik was met konginnennacht zowaar in Utrecht en heb me daar vermaakt al was het wel DRUK!
    Leuk dat er een nieuwe stagaire komt!! Nu ben jij degene die hem dan een beetje kan inwijden. Dat is natuurlijk altijd leuk! Ben blij dat het goed met je gaat, en dat je het naar je zin hebt. Leuk om weer foto's te zien! Dikke kus voor jou van mij :)

  • 06 Mei 2009 - 10:45

    Berthe:

    Ha Marlies,
    Leuk die foto's van je, kan ik me een heel klein beetje voorstellen hoe het er bij jou uitziet. Wat een overheerlijke maaltijd zie ik op dat bord, was het echt lekker? Wat een busreis heb je gemaakt! maar toch is dat de mooiste manier om veel van het land te zien, maakten jullie geen sanitaire stop? en hoe doen die moeders met kleine kinderen dat?
    Wat maak je zo veel mee he?
    Nou marlies tot je volgende verhaal, ik geniet er van. Doeg Berthe

  • 07 Mei 2009 - 14:09

    Gertrude:

    Ik zeg Bon appetit! en ruikt het lekker? lijkt me dat je daar veel kruiden enzo ruikt. of dat is mijn kuifje fantasie.... ;)

    geniet er van daar!
    we missen je ook!

    btw ik heb een baan! bij de svb in utrecht, wil ik even delen, sorry :D

    groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kameroen, Kumba

Afrika :)

Recente Reisverslagen:

13 Juli 2009

laatste berichtje uit Kameroen

22 Juni 2009

Toch nog een Hollandse zomer...?

11 Juni 2009

Even kort

28 Mei 2009

Jungle Justice

22 Mei 2009

Kort berichtje
Marlies

.

Actief sinds 05 April 2009
Verslag gelezen: 576
Totaal aantal bezoekers 40371

Voorgaande reizen:

28 Juni 2016 - 08 Augustus 2016

Greece

07 Oktober 2014 - 07 Februari 2015

Erbil

18 April 2009 - 19 Juli 2009

Afrika :)

07 Maart 2011 - 30 November -0001

Beiroet

Landen bezocht: