De komst van het regenseizoen en de kakkerlakken - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Marlies Rotshuizen - WaarBenJij.nu De komst van het regenseizoen en de kakkerlakken - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Marlies Rotshuizen - WaarBenJij.nu

De komst van het regenseizoen en de kakkerlakken

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Marlies

11 Mei 2009 | Kameroen, Kumba

Lieve allemaal,

De komst van het regenseizoen: perioden van stof, drukkende hitte en stralende zon in een helder blauwe lucht, die afgewisseld worden door perioden waarin na een plotseling donker wordende lucht de regen naar beneden stort, alles grijs kleurt en de stoffige weggetjes in gevaarlijke snelstromende modderstromen veranderd. De taxi’s en ocada’s die gedurende de gehele dag heen en weer scheuren over de met kuilen bezaaide straten, lijken te verdwijnen tussen de huisjes langs de weg zodra de eerste druppels vallen. Maar iedereen in Kumba lijkt zich te hebben aangepast, behalve sommige ‘white men’…. Deze plotselinge omslag in het weer zorgt er soms voor dat een nietsvermoedende stagiaire onverwachts wordt overvallen door een zwart gekleurde lucht die de hevige buien aankondigen. Dit kan vervelende situaties opleveren….

Afgelopen dinsdag ben ik na het werk met twee collega’s over de markt gelopen en hebben we stoffen gekeken. Alle kleuren stoffen zijn hier te koop met de meest uiteenlopende printen! Het is echt heerlijk om tussen de smalle kraampjes door te lopen en af en toe naar binnen te duiken om de verschillende rollen stof te bewonderen! Ik ga zeker wat kopen!
Na de markt ben ik met twee andere collega’s koffie gaan drinken. Dat is best een bijzonder uitje want koffie is hier lang niet overal verkrijgbaar. Het was echt een hele gezellig middag maar helaas viel het einde van de middag in het water. Letterlijk. Ik ging alleen naar huis achterop een ocada en toen begon het te regenen (lees: stortbui). Tegen de tijd dat de ocada bij het zandweggetje naar mijn huis was, was ik helemaal doorweekt. Iemand had net zo goed een emmer water boven mijn hoofd leeg kunnen gooien. En toen moest ik nog naar huis lopen. De twee zandweggetjes die ik normaal gesproken wandel, waren verdwenen en daarvoor in de plaats stroomde een donkere modderstroom tussen de bomen door. Het was onmogelijk om te zien waar ik liep, laat staan te zien hoe diep mijn voeten onder water in de modder zouden verdwijnen. Het onvermijdelijke gebeurde: ik verloor een schoen. Ik merkt het pas toen ik de schoenloze voet bij de volgende stap in de modder plaatste, en kon de achterblijver nog net uit de drap trekken voordat hij onder water verdween. Thuisgekomen liet ik een spoor van waterige voetstappen en druppels achter terwijl ik door het huis naar de badkamer liep. Gelukkig maar dat we geen vloerbedekking hebben en alles gelijkvloers is ;) Ik ben blij dat ik tot nu toe niet verkouden ben geworden!

De woensdagavond begon ook zeer geslaagd en eindigde wat minder leuk. Laura (Amerikaanse stagiaire), Kate (Schots en de ‘communications officer’ van GCI) en ik hebben gezellig zitten praten aan de keukentafel na het eten. De buren waren binnen gekomen en op de bank geploft in de hoop het voetbal op onze tv te kunnen kijken. Kate en ik hebben echter gelijk gezegd dat er in ons huis die avond geen voetbal gekeken werd, maar toch bleven ze nog een half uur hangen in de hoop dat we van gedachten veranderden. Dat gebeurde niet dus uiteindelijk vertrok de hele groep om ergens anders de wedstrijd te volgen. Daarna hebben Laura, Kate en ik nog tot half elf zitten kletsen en dat was erg gezellig, tot we iets groots zagen vliegen op de gang. Het bleek een enorme kakkerlak te zijn :s Niet alleen was het stuk ongedierte groter dan ik ze ooit gezien heb, maar het vloog ook nog snel en behendig door de gang. Met een schoen achtervolgden we de kakkerlak en dreven het uiteindelijk onder de keukenkast waar we er helaas niet bij konden. Net toen we besloten naar bed te gaan en ik dankbaar was dat dat beest niet op mijn kamer zat, zag ik de tweelingbroer van de kakkerlak onder de keukentafel op mijn klamboe zitten! Ik wist dat ik niet zou kunnen slapen terwijl dat beest daar bleef zitten, dus heb ik hem (na een korte achtervolging) dood gemept met mijn schoen. Maar rustig slapen zat er nog niet in, want een minuutje later horode ik Laura in de badkamer gillen en kwam ze naar buiten gestormd; er zat ook een grote kakkerlak in de badkamer en die was haar aangevlogen terwijl ze op de wc zat! Ook voor dat beest was de onderkant van mijn schoen het laatste wat hij zag, en daarna konden we eindelijk naar bed. We moeten echt één of andere spray kopen om die beesten uit te roeien! Gelukkig heb ik ze verder in de week niet meer in mijn kamer gezien!

De rest van de week en het weekend waren druk maar gezellig. Zondag was er erg droog en warm weer, maar toch viel de stroom twee keer uit en was er geen internet .
Het is een drukke periode op werk omdat we bezig zijn een onderzoeksrapport te schrijven over de mensenrechten situatie in de gevangenis. Komende week is ook behoorlijk vol gepland omdat Sigal, Laura en ik een talkshop moeten voorbereiden en houden, daarin nodigen we mensen uit om over een bepaald onderwerp te discussiëren. Voor komende week is dat jeugddetentie. Ook moeten we het maandelijkse krantje schrijven over de gevangenis. Verder gaan we voorbereidingen treffen om in de week na volgende week les te geven op een school in de buurt. Als er tentamens zijn, is er vaak een tekort aan leraren en dan worden wij uitgenodigd om les te geven over mensenrechten. Waarschijnlijk gaat het dit keer over corruptie. In het weekend probeer ik af en toe te lezen en te schrijven voor mijn scriptie, maar helaas wil het nog niet zo goed vlotten.

Kortom, ik heb meer dan genoeg te doen! Hopelijk gaat alles ook goed met jullie! Bedankt voor het lezen en het geven van reacties op mijn verhalen (leuk dat mijn verloving wordt goedgekeurd, ik ben ook heel blij dat ik binnenkort ga trouwen, jullie zijn natuurlijk allemaal uitgenodigd ;)

Heel veel liefs en groetjes
Marlies

  • 11 Mei 2009 - 15:30

    Elzzy:

    Haha ohw dat klinkt echt geweldig Liesje :) je schrijft het ook zo leuk op! Brrr kakkerlakken..nee die zijn wat minder leuk. Ik heb wel eens gehoord dat door het doodslaan de eitjes vrijkomen en het er alleen maar meer worden :S maar of dat waar is weet ik niet...Spray klinkt als een veilig optie. Is dat te koop daar???
    Veel succes met het ongedierte en je drukke week. Je blogs zijn heerlijk om te lezen :D
    Liefs!
    Elz

  • 11 Mei 2009 - 18:58

    Gertrude:

    Zal ik wat spray opsturen ;)! whoohooo marlies de kakkerlakkenverdelger!

    blijft leuk om je verhalen te lezen. Super dat het nog bevalt, ondanks regen en kakkerlakken. duurt het regenseizoen lang?

    groetjes
    gertrude

  • 11 Mei 2009 - 19:11

    Tinus:

    hahaha ik heb weer erg gelachen om je verhaal lies!! Heb je een foto van de kakkerlak genomen voor je m vermorzeld hebt? Ik heb wel benieuwd hoe goot ze zijn :)
    Ik heb hier op de camping enkel last van mieren dus ik mag niet zueren merk ik al :D
    Nu ga ik je nog even prive mailen. Dikke kus!! Je zus

  • 11 Mei 2009 - 19:34

    Mam:

    Lieve Lies,
    Ik vind het maar enge beesten, die kakkerlakken!
    Ik wist ook niet dat ze "gevaarlijk" konden zijn. Ik vind je erg dapper hoor en ik zal oma dit bericht ook laten lezen, dan kan ze lekker griezelen!
    Kus van mam

  • 12 Mei 2009 - 09:41

    Anoek:

    Hihi ja fijn he kakkerlakken! Heb ik ook gehad in Tenerife maar ik weet wel bijna zeker dat die daar lang niet zo groot waren als die bij jou!
    En voor een regenbuitje hier in het kikkerlandje draai jij je hand ook niet meer om hoor ik al.
    Ik ben van het weekend naar Zurich geweest voor weer een reunie van Zweden! Was uiteraard weer erg geslaagd, veel mooie dingen gezien en weer bijgekletst!
    Fijn te horen dat je het druk hebt en nog steeds naar je zin! Time flies when you are having fun wordt er gezegd en in zweden was dat meer dan waar.
    Enne...ze zeggen he dat als je kakkerlakken dood maakt dat de eitjes dan alleen maar verspreiden..maar dat is VAST een fabel :) I hope...hihi kusje!

  • 12 Mei 2009 - 21:19

    Cor:

    Ik heb al twee keer stik mijn best gedaan maar kan je duideljk niet bereiken.Ik ga het nogeen keer proberen

  • 14 Mei 2009 - 13:40

    Mandy (buurmeisje):

    Hey Marlies,

    Wat een fantastische verhalen! Je moeder spraks me aan over wat ik momenteel aan het doen ben. Ik ben op dit moment juist even terug na 2 periodes van 6 maande in het buitenland maar het is erg leuk om te lezen dat jij nu ergens anders rondzwerft.

    Die kakkerlakken klinken smerig en ik heb er kippenvel van. Hou je taai daar en ik kijk uit naar het volgende bericht.

    Groetjes en liefs

  • 19 Mei 2009 - 08:50

    Piet:

    Beste Marlies,
    Door de heftige regenval in de regentijd worden de kakkerlakken uit hun schuilplaatsen verdreven. Keuken en douche zijn de meest geliefde plaatsen voor hen.
    Het zijn wel goeie opruimers van ander ongedierte dus niet al te fanatiek uitroeien. Grapje, want wat je ook doet helemaal kakkerlakvrij krijg je je huis nooit.
    Sterkte met de scriptie.

  • 20 Mei 2009 - 19:22

    Iris:

    Hey Marlies, hier een beetje een late reactie van mij, maar: uuhhhhhhhh kakkerlakken!!! iehhh!!! echt vieze beesten he? 't was vast ook niet echt een lekker geluid toen je ze pletten met je schoen.. krrrrak.. en wat je zusje schrijft over vermenigvuldigen bij het doodslaan: dat was ook het eerste waar ik aan dacht!
    Verder lijkt het me ook een aparte ervaring om ineens je schoen kwijt te raken in een modderstroompje wat eigenlijk een pad hoort te zijn.. ;-)
    De marktjes met al die mooie stoffen en dingetjes klinken trouwens wel als muziek in de oren! :-D
    EN misschien dus ook nog eens les geven op een school. Dat lijkt mij nou een leuke ervaring om op te doen en ook belangrijk om les te geven over mensenrechten.
    Nou, ik ga nu even je volgende verhaal lezen.
    Groetjes
    Iris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kameroen, Kumba

Afrika :)

Recente Reisverslagen:

13 Juli 2009

laatste berichtje uit Kameroen

22 Juni 2009

Toch nog een Hollandse zomer...?

11 Juni 2009

Even kort

28 Mei 2009

Jungle Justice

22 Mei 2009

Kort berichtje
Marlies

.

Actief sinds 05 April 2009
Verslag gelezen: 664
Totaal aantal bezoekers 40411

Voorgaande reizen:

28 Juni 2016 - 08 Augustus 2016

Greece

07 Oktober 2014 - 07 Februari 2015

Erbil

18 April 2009 - 19 Juli 2009

Afrika :)

07 Maart 2011 - 30 November -0001

Beiroet

Landen bezocht: