Toch nog een Hollandse zomer...? - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Marlies Rotshuizen - WaarBenJij.nu Toch nog een Hollandse zomer...? - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Marlies Rotshuizen - WaarBenJij.nu

Toch nog een Hollandse zomer...?

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Marlies

22 Juni 2009 | Kameroen, Kumba

Lieve allemaal,

Volgens mij zal mijn Nederlands er echt op achteruit gaan nu ik alleen nog maar Engels kan schrijven en praten. Mijn enige Nederlandse collega, Sigal, is terug gekeerd naar het land van kaas en aardbeien ;) dus ik zit op het moment tussen alleen maar Amerikanen. Gelukkig komen er eind juni/begin juli twee nieuwe stagiairs uit Spanje en Italië, dus dan is er weer een beetje balans.

Het is ontzettend druk op het werk. Er is niet alleen heel veel te doen, maar we maken ook elke dag weer wat nieuws mee. Net een soap. De afgelopen week waren de advocaten in staking omdat ze meer geld wilden van de overheid. Dat was onhandig, maar omdat wij toch veel op kantoor aan het werk waren, hadden we er niet heel veel last van.
Komende dinsdag moeten ik en mijn collega’s van het Prisoners Rights Project de radio show van GCI voorbereiden en houden. Dat betekent dat we ons moeten inlezen over het onderwerp (behandeling van gevangenen, dus dat gaat wel lukken ;), gasten moeten uitnodigen die over het onderwerp kunnen praten (advocaten bijvoorbeeld) en op dinsdagavond in het gebouw van de radio aanwezig moeten zijn om live te praten op de lokale radio tijdens het ‘mensenrechten uur’. Het is leuk maar ook wel een beetje stressvol, omdat je nooit weet of je gasten komen opdagen, of er stroom is en of de organisatie van de radio niet vergeten is wanneer onze show is (zoals vorige week!).
Ondanks het feit dat elke dag anders is, ben ik wel een beetje in een ritme geraakt. Ik ben gewend geraakt aan dingen die me in het begin nog erg verbaasde, zoals onbekende mannen die tegen me zeggen dat ze van me houden en met me willen trouwen. Maar ook de gevaarlijke rijstijl van de ocada’s drivers, de enorme gaten in de weg, de modderstromen na de regen en het eten wat minstens voor de helft uit olie bestaat.

Het huis is erg rustig nu. Sigal is weg, Kate is op mijn verjaardag al naar huis gegaan en Julius is ook niet meer bij ons. Zelfs de meeste van onze buren zijn vertrokken voor de zomer en waarschijnlijk komen er tijdelijk nieuwe huurders in hun huisjes. Ik ben zo gewend geraakt aan wakker worden om zes uur van geluiden van de buren, dat ik nog elke ochtend rond zes uur mijn ogen open doe, ook al is het heerlijk stil.
Verder is het regenseizoen nu echt begonnen! Het regent vaker en langer en de lucht koelt dan af tot een heerlijk temperatuurtje, bijna een Hollandse zomer ;) Helaas zorgt de regen er ook voor dat de kakkerlakken uit alle hoeken en gaten van het huis komen kruipen en droge plekken op zoeken! Ik heb het doodslaan van iedere kakkerlak die ik zie opgegeven, en probeer nu maar te accepteren dat ik het huis met hen moet delen! Een ander nadeel van de regen is dat we nu niet Mount Cameroon kunnen beklimmen! Dat was eigenlijk het plan voor afgelopen weekend, maar we hoorden van meerdere mensen dat dat niet verstandig om te doen tijdens het regenseizoen. Blijkbaar wordt het nog moeilijker en gevaarlijker om de berg op te gaan als het regent of geregend heeft, en omdat wij geen ervaren klimmers zijn, is dat plan voorlopig van de baan, helaas.

Ik hoop dat alles goed gaat met jullie! Voor velen de laatste loodjes van het schooljaar, dus veel succes ermee! En heel veel plezier voor degenen die al klaar zijn en lekker op vakantie gaan!

Heel veel liefs!
Marlies

  • 22 Juni 2009 - 09:09

    Sigal:

    hahha succes met human rights hour! gaat wel lukken hoor, dont worry..

    net heerlijk brrodje kaas ontbeten

    ciao ciao

  • 22 Juni 2009 - 20:23

    Elsje:

    Hey lieve zus!
    Fijn om te horen hoe het met je gaat! Ik heb mn assessment ingeleverd en jou namen voor rubrieken staan erin hor :D nog heel erg bedankt daarvoor. Ik mis je wel :( kga al over 2 weken weg... spannend!
    Ben je nu eigenlijk al toegelaten in de gevangenis??
    Liefs!
    Els

  • 23 Juni 2009 - 08:58

    Anoek:

    Hey meisje,
    Ja zelfs daar ga je aan de gekke dingen wennen! Fijn om te horen dat je je draai gevonden hebt daar.
    Klinkt wel spannend allemaal met de radio etc! En dan ook nog een bijna Nederlands zomertje daar (alhoewel het nu hier ook 25 graden is en van het weekend verwachten ze 31!! dus wij zijn blij :))
    Verder ECHT de laatste loodjes hier, nog 2 dagen, waaaaah! Dat moeten we dus ook zeker even vieren als je weer thuis bent! Je bent lief :) Kusje

  • 11 Juli 2009 - 18:39

    Cor:

    Lief Marliesje,
    Je bent al bijna weer thuis.kunnen we weer normaal praten door de telefoon.Dat gaat mij gemakkelijker af dan dat gepriegel op m'n klapdoos.Ik moet je zeggen dat ik je verhalen heel geweldig heb gevonden en dat nog wel tussen al die andere drukke werkopdrachten door.Je weet nu in ieder geval dat je schrijven kan, nu het BOEK nog!Kom je gauw een keertje naar ons?Zullen we lekker kakkerlakken gaan wokken.Dat moet heel erg lekker zijn.Als je er maar eerst de dekschilden vanaf trekt en idem de pootjes.Die bijven anders weken achter je huig hangen en dat geeft de nodige deining na de maaltijd.Maar de rest van het diertje schijnt heel smakelijk te zijn.Dus nu niet vlot vegetarier worden want dan blijf ik zitten met een wekfles vol met van die kruipende beestjes die ik dan natuurlijk in de tuin van de buren ver van ons eigen huis hun vrijhijd weer moet geven. ja zo gaan we je thuiskomst vieren!Bel me als je weer terugbent,en dan ben ik een en al oor om je Kameroentiaanse dialect dat je je inmiddels eigen gemaakt hebt te beluisteren . Dikke kus , CorCorine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kameroen, Kumba

Afrika :)

Recente Reisverslagen:

13 Juli 2009

laatste berichtje uit Kameroen

22 Juni 2009

Toch nog een Hollandse zomer...?

11 Juni 2009

Even kort

28 Mei 2009

Jungle Justice

22 Mei 2009

Kort berichtje
Marlies

.

Actief sinds 05 April 2009
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 40392

Voorgaande reizen:

28 Juni 2016 - 08 Augustus 2016

Greece

07 Oktober 2014 - 07 Februari 2015

Erbil

18 April 2009 - 19 Juli 2009

Afrika :)

07 Maart 2011 - 30 November -0001

Beiroet

Landen bezocht: